dimarts, 3 d’abril del 2012

Dia mundial de la Conscienciació sobre l'Autisme

Ahir va ser el dia mundial de la conscienciació sobre l'autisme, una data que la Confederació autista d'Espanya aprofita per presentar una campanya de detecció infantil dels trastorns de l'espectre autista (TEA)




L'autisme és un dels trastorns més significatius del desenvolupament infantil des del punt de vista afectiu i social. És molt complicat donar una definició però podríem dir que es un trastorn generalitzat del desenvolupament (TGD), és a dir, afecta a les diferents àrees de manera general.
El TGD es pot diferenciar en tres tipus d’autisme o síndromes relacionats amb l’autisme:
    1)    Síndrome de Kaner: és el més comú i afecta entre un 75-80% amb el retard mental.
Perquè al 1943, Leo Kaner va ser el primer que va començar a parlar sobre l’autisme, per tant es considera un “autisme clàssic” amb les següents característiques:
§  Trastorn de relació
§  Trastorn de comunicació
§  Trastorn de llenguatge
§  Falta de flexibilitat mental i comportamental

*Amb els nens s’utilitza els “Pictogramas” que són uns cartells amb diferents dibuixos per expressar-se i aprendre.
És important tenir marcada una rutina.

   2)  Trastorn d’asperger: aquest trastorn es fa és evident a l’adolescència que en la infància i té les següents característiques:
  • Intel·ligència normal, i inclús alguns la tenen alta
  • Llenguatge aparentment o massa correcte/culte i a vegades excessivament artificiós o estrany amb poca intenció comunicativa
  • Més comú en nens que amb les nenes i és diagnostica més tard que el Síndrome de Karner
  • Pateixen més perquè volen tenir amics però no saben com fer-ho
  • Petites fixacions, com pot ser: aprendre tot un llibre de telefonia com el de les pàgines grogues.

   3)  Trastorn de Rett: autisme arribat a l’extrem. Sembla que únicament afecte a les noies i una de les causes que pot ser que hi ha una mutació genètica del cromosoma x.
Neixen aparentment sanes amb un desenvolupament correcte evolutiu però a la que arriba a una certa edat, dels 7-12 mesos, depèn de la nena, poc a poc es va degenerant, tenint una regressió (tornar enrere). Característiques:
§  Greu retard mental
§  Retard en la capacitat per caminar
§  Microcefàlia (el cap creix menys amb proporció amb el cos)
§  Problemes respiratoris
§  Aïllament
§  Falta de llenguatge i comunicació

Avui dia les causes són encara desconegudes, però sembla ser que hi ha una afectació cerebral.
L’autisme no és igual a retard mental però si es cert que d’un 80-85% tenen un dèficit intel·lectual.

Dimensions que caracteritzen l’espectre autista: unes de les característiques:
  •     Trastorn qualitatiu de la relació: són nens i nenes que semblen aïllats del seu entorn. No tenen interès en relacionar-se ni socialment, ni emocionalment. I manifesten un trastorn en la comunicació no verbal, com per exemple: la mirada, l’expressió, els gestos.
  •     Alteració de la comunicació i del llenguatge: hi ha un retard del desenvolupament del llenguatge oral i a més a més hi ha un dificultat en comunicació no verbal (gestos, mímica).
  •     Hi ha una falta de flexibilitat mental i comportamental. Tendeix a realitzar conductes repetides i estereotipades amb una resistència mínima als canvis.
  •     Hi ha autistes que poden presentar també hiperactivitat, agressivitat, impulsivitat i autolesió (d’alguns tenen insensibilitat al dolor).


Per concloure amb aquesta entrada, us introdueixo un enllaç d'un vídeo d'un noi amb espectre autista. Té disset anys i podrem veure com veu ell el món:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada